Søg
Close this search box.

9 ritualer til mere selvkærlighed i hverdagen

9 ritualer til mere selvkærlighed i hverdagen

Når du tager dig tid til dig selv.

Vi ved alle sammen godt at det at tage tid ud af kalenderen til selvomsorg og selvkærlighed er en god ide, og alligevel, er det faktisk altid den tid der er det første der ryger, i en travl og stresset hverdag. Og det er ærgerligt. For det er nemlig også det at tage sig tid til sig selv, der er med til at give os den robusthed og balance, der skal til at leve et moderne liv, med alt hvad det kan indeholde. Så her får du 9 forslag til nogle gode selvkærligheds ritualer du kan træne i din hverdag. Efter en rum tid vil du opdage, at nogle af dem var lige hvad du trængte til. Måske begynder du også at se mere bevidst på hvilke ritualer du havde i forvejen, og hvorfor det egentligt er vigtigt at du får holdt fast i dem. Når du holder fast i dem, holder du nemlig fast i dig. Der er 117 andre ting og mennesker, man skal tage sig af i en travl hverdag, så her er 9 ritualer til mere selvkærlighed i hverdagen.

1

Dit taknemmelige hjerte

Måske er du en af dem der lytter lidt for meget til dit hoved, eller måske er du en af dem der hele tiden tænker på hvad andre mennesker tænker. Prøv derfor at skabe et ritual hvor du begynder at lytte til dit hjerte i stedet.

Nogle forskere fra HeartMath instituttet i Californien har målt, at når vi er urolige, er angste, vrede eller stressede, er vores hjerterytme ujævn, men når vi så mærker hjertet og trækker vejret dybt, ensarter hjerterytmen sig. Hvilket igen påvirker vores følelsesregulerende system i hjernen igennem vargusnerven. Det, at mærke hjertet og balancere forbindelsen til vores hoved, kaldes hjertekohærens.

Alt du skal gøre er at tage et par minutter ud af kalenderen og sid med den ene hånd på hjertet. (læg eventuelt den anden på din mave) Fokuser på din vejrtrækning, og forestil dig nu, at denne stille og rolige vejrtrækning trækkes ind i hjertet. At det er hjertet der trækker vejret. Tænk dernæst på mennesker der betyder noget særligt for dig, eller noget du elsker at lave, eller et sted du elsker at være. Bare sid lidt med det.

2

5 minutter i RO

Der kan være meget støj i en hverdag. Både støj fra livet rundt om dig og støj fra dine egne tanker og følelser omkring det at være dig.

Et selvkærligt ritual der kan give dig lidt ro, og hjælpe dig til et mere klart sind når du er ude og leve dit liv i hverdagen, handler om at skabe ro og luft i dine tanker og i dit nervesystem. Giv dig selv 5 minutter til et dagligt ro ritual. Luk dine øjne og tæl ned til dine 5 minutter i ro. Du starter på 25. Tæl i det tempo du kan fornemme passer til dig. Du skal vide at der ikke er ro i dit hoved, imens du holder dine 5 minutters ro. Men når du er færdig med at tælle ned, begynder dine tanker at komme. Prøv bare at lægge mærke til at du tænker og hvad du tænker på. Prøv så at se om du kan slippe tankerne, ved at fortælle dig selv at det er helt ok tanker, men at de lige må vente 5 minutter. Det kan hjælpe dig at flytte dit fokus ned på din vejrtrækning, eller dine tæer. Selv flytter jeg fokus ned i mine hænder og mine fingre, som laver en bevægelse som om jeg knipser i slowmotion. Det betyder at mine tommelfingre kærligt langsomt bevæger sig mod mine langefingre, og jeg kan mærke sansefornemmelsen, og den er rar for mig at meditere på. Prøv dig frem. Intet er forkert.

3

Dit beskyttende skjold

Er du nervøs for et møde, eller er der et socialt rum, hvor du mærker at det har du faktisk svært ved at være i? Der kan være alle mulige gode grunde til hvorfor du mærker i dit nervesystem at det er noget der ikke er så rart for dig at være i. Og nogle gange beslutter du måske at du slet ikke skal være en del af det. Andre gange kan vi føle os nødsaget til at deltage i noget der ikke er så rart for os, men hvor det alligevel giver mening at vi deltager. I sådanne situationer kan det være brugbart at have et beskyttende skjold eller en fortryllet kappe. Kappen gør at vi ikke bliver så påvirkede, af det vi skal møde. Sådan et skjold eller en kappe kan du visualisere for dig selv, og det kan styrke dig i det du skal igennem.

Sådan et selv kærligt beskyttende skjold kan se ud på mange måder. Det hele handler om at du skal prøve at forestille dig det, og fornemme det, med din fantasi. Nogle mennesker forestiller sig en stor og varm kappe der er slået om en. Eller en dragt som Supermans eller Batmans. Det kan også være et mere åndeligt felt som din egen aura. Eller som styrken i The Force fra Starwars universet. Her kan du være din egen Yoda. Det kan også være at du ser en smølf for dig. F.eks den glade blomstersmølf, som deler blomster ud og ikke så let lader sig slå ud. Her handler det om at forestille sig den blå farve omslutte en, og at intet kan trænge igennem den blå farve.

Fidusen er, at når vi skaber noget for vores indre blik, skelner hjernen ikke imellem, om det er virkeligt eller fantasi. Så derfor tror hjernen at du er beskyttet og falder mere til ro.

4

Dit husalter

Hjemmet er ikke kun et dejligt sted at være. Hjemmet er også madpakker, vasketøj og børneopdragelse. Hjem kan også være dryppende vandhane, nyt gulv i gangen, familiens rod, høj musik fra teen-age værelset, og alt muligt andet der kan forstyrre dig, eller som du oplever også stiller krav og pres på dig i din hverdag. At skabe et lille husalter/ hyggehjørne handler om at mærke trygheden i at have et hjem, og give dit hjem næring fra dit hjerte. Det skal være et sted hvor du også kan oplade dine batterier. Det kan være du skal købe blomster, du kan nyde på dit bord. Eller det kan være du skal indrette et hjørne, hvor du har alle dine ynglingsting samlet et enkelt sted. Den gode lænestol. Dit favorittæppe. Dine ynglings malerier, eller billeder af mennesker du holder af. Det er et hjørne du kan opsøge, når hverdagens trummerum bliver for dominerende, og du har brug for at “komme hjem til dig selv.” Tillad dig selv at være lidt højtidelig omkring dit space. Tænk på det som en opladnings station og som et sted, hvor du kan tænke store tanker, om dig og det liv du lever. Tillad dig selv at mærke, at lige der mellem dine dejlige ting, kan du mærke tryghed og følelsen af bare at være dig som den du er, når du ikke er ude i verden og være noget for alle andre.

5

Brok pauser

Brok kan fylde utroligt meget i en hverdag. Brok er ikke noget der kommer i en ond mening, og handler oftest om en fastlåshed, som et menneske forsøger at finde vej videre fra. Men vi bliver alle smittede af negativiteten der er til stede i brokken. Og der er grænser for hvor meget brok vi skal stå på mål for at lytte til. Prøv at se om du kan være mere bevidst om brok i din hverdag. Hvem kommer den fra? Måske er der noget brok du skal takle at være i, og her kan du med fordel stille to spørgsmål til brokkeren. Spørgsmålende lyder:” Kan du gøre noget ved det du brokker dig over?”, og  “Hvis nej, hvilke handlemuligheder har du så?” Du kan også være bevidst om det brok der er i radio og tv. Debatter har det med at stille to uenige parter over for hinanden, og vi ved jo alle de ikke bliver enige. En debat er ofte en krig på ord, og derfor ikke konstruktiv. En debat der stiller nysgerrige spørgsmål er derimod konstruktiv. Sluk derfor for det, der alligevel bare ender i en indre brokkasse, og som du faktisk ikke kan bruge til noget.

6

Selvkærlige breve

Selvkærlighed er ikke noget vi kan tage for givet. Det er faktisk de færreste af os, der er gode til at tale os selv op, og få de bedste ting frem i os selv. Vi har det med at tone os selv ned, og altid have et lidt kritisk blik på os selv. Er der noget vi er glade for eller stolte ved hos os selv, formår vi ofte også altid at syntes at vi altid lige kan gøre det bare lidt bedre endnu.

Skriv selvkærlige breve eller noter til dig selv. Øv dig i at tale dig selv op. Giv dig selv de kærestebreve, du faktisk fortjener, blot fordi du er dig. Skriv i 10 minutter hver dag. Start med at skrive: “Jeg kan lide dig fordi”

Vid, at det faktisk kan være svært i starten, men stol på at med øvelse kan du. Og du kommer også til at opdage, at når autopilot-tanker om dig selv giver slip i sit tag i dig, så har dit ubevidste jeg faktisk masser af godt at sige. Du kan dermed få øje på nye perspektiver om dig selv, du ikke engang vidste at du havde.

7

Smartphone pauser

Det er så normalt som at klø sig i nakken, lige at hive sin smartphone frem. Og det giver god mening. Vi har konstant underholdning og svar lige ved hånden. Men smartphones har det med at føles som et fristed, men i stedet at være det modsatte. Smartphones kan nemlig også stjæle dit nærvær, både med dig selv og med andre. Det er ikke kun vores børn, der skal have hjælp til at balancere et liv med smartphones. Det skal mange voksne også. Hvor meget din smartphone forstyrrer dit liv, og hvor hjælpsom og god den også er for dig, ved kun du. Hvis du ikke ved det, kan du ligge den et bestemt sted i huset i en uges tid. Et sted hvor du skal bevæge dig hen hver gang du skal bruge den. Det giver dig en bevidsthed om hvor meget den fylder, og om det egentlig er passende for dig.

Hvis du lader bøger, og billeder/malerier/kunst fylde mere i dit liv igen, vil du opdage at det er en anden måde at bruge hjernen på, og en helt anden tilfredsstillelse med et andet indre tempo. At læse er et godt tempo for hjernen, og den skaber selv billeder af det der foregår i bogen. Når du ser på kunst eller billeder, kommer du i kontakt med hvad kunsten/billederne bevæger i dig af følelser eller minder. Og du lærer faktisk dig selv bedre at kende, og bliver mere bevidst om hvem du er og hvor du bevæger dig hen. Så prøv at lægge telefonen et fast sted i en uges tid, som en udfordring og et ritual, og find en bog du kunne have lyst til at læse i/se billeder i.

8

Ud i det blå

Vi har brug for at bevæge os, for at bevare vores sundhed. Både den mentale og den fysiske. At bevæge sig er det modsatte af at være fastlåst. Gå en tur en fast dag om ugen, der hvor det er rart for dig at gå. Du bestemmer selv om det er i skoven, ved stranden, i byen eller rundt om blokken. Imens du går, så flyt dit fokus ned i dine fødder. Mærk dine fødder gå. Lyt til dine skridt. Fornem bevægelsen i din ankel, når du bevæger foden frem. Når du kigger ned for dine fødder kigger du på det nære. Prøv også at fornemme hvad der er nært og lige for i dit liv. Det du er i lige nu. Dit liv som du lever det lige nu. Helheden. Der er et nu, der bliver taget af det næste nu, som dine fødder bevæger sig frem. Kig dernæst op. Måske kan du se langt ud i horisonten imens du går. Måske kan du se ud over vandet, eller ud på byens puls. Det er som at kigge frem. Frem i livet. Prøv at fornemme din egen fremtid ligge foran dig derud. Kig også op. Er der måger? Hvordan er vejret? Eller kan du se tagene på husene? Fornem dig selv med de elementer du går i. Lige nu er du dig, med det der er. Det er bevidst nærvær med dig selv og nuet. Lad resten af turen være tur, og se hvor dine tanker går hen. De må gå lige derhen hvor de vil.

9

Gør de selvkærlige ritualer til dine

Din hjerne er plastisk. Og ved at udføre gode ritualer for selvkærlighed, skaber du også nye tankebaner i din hjerne der rummer støre selvbevidsthed og større selvkærlighed. Reflekter over hvad ritualerne har givet dig i din træning, og vær optaget af hvad det har gjort af godt for dig. Jo mere du gentager et mønster, en adfærd og en ny bevægelse, jo lettere er det for din krop og hjerne at skabe en vane omkring det. De nye ritualer forankrer sig i det at være dig, og på længere sigt vil det at være selvkærlig, være noget der foregår pr automatik i dig. Måske er der nogle af de foreslåede ritualer der ikke giver mening for netop dig, men så har du måske selv tænkt på nogle andre, og er blevet mere bevidst om også at holde fast i dem.

9 ritualer til selvkærlighed

Selvkærlig i individuel terapi

Du kan også arbejde med dine selvkærlige ritualer i det terapeutiske rum. Især mennesker, som ikke selv syntes de fortjener at bruge tid på sig selv, har virkeligt godt udnytte af en psykoterapeut til at hjælpe dem med at give sig selv lov. Og ikke mindst at begynde at mærke retten til selvkærlighed og ro. Du er altid velkommen til at kontakte mig, for at høre hvordan jeg kan hjælpe dig. Du kan også bestille en tid direkte i min kalender online. Jeg har både terapeutisk praksis i Nyborg på Fyn, samt psykoterapeutisk praksis i Kastrup på Amager i København.

Del gerne på  sociale medier