Søg
Close this search box.

Fra nytårsfortsæt til bæredygtige forandringer i 2024

Fra nytårsfortsæt til bæredygtige forandringer i 2024

 En ny og mentalt sundere tilgang til det nye år

Årets sidste dag bliver markeret af fyrværkeri, champagneskåle og en bølge af nytårsfortsæt hele verden rundt. Men hvorfor gentage det samme ritual år efter år, kun for at ende med at føle, at vi ikke har opnået det ønskede? I stedet for at lade os indfange af den traditionelle cyklus af nytårsfortsæt, bør vi overveje en ny tilgang: at bringe mere det gode fra det sidste år, med ind i det nye år og skabe bæredygtige forandringer, der varer ved.

Det uundgåelige nytårsfortsæts faldgrube

Hvert år sætter millioner af mennesker sig ambitiøse og seje mål for det nye år, men rigtigt ofte kun for at opleve, at motivationen svinder, og man ender med at føle sig som fiasko og leve som man plejer. Dette fænomen kan delvist tilskrives den måde, hvorpå nytårsfortsæt ofte er formuleret – som skrøbelige løfter uden en dybere forståelse af, hvad der kræves for at opnå dem. Jeg ved med sikkerhed, at alle de nytårsfortsæt der bliver sat ude i verden, er sat på grund af drømme og håb om et lykkeligere og bedre liv, med mere livskvalitet, flere muligheder og flere oplevelser. Men jeg ved som psykoterapeut, at det at tage en beslutning om store forandringer, ikke er det samme som at kunne udleve dem. Vi mennesker er ikke blot styrede af vores vilje til forandringer, vi er også styrret at en masse følelser og tanker omkring os selv og vores verden. Og bag ved hvert et ønske om forandring, ligger derfor også en masse ubevidste følelser og rumsterer, som derfor oftest er årsagen til at vi ikke lykkes med de mål vi sætter. Det kan være at vi overspiser på grund af ubevidste følelser, eller det kan være at vi sidder meget foran en skærm, i stedet for at bevæge os, fordi vi i skærmen finder ro fra de følelser vi ikke kan rumme hele tiden. Det kan også være at vi har et nytårsfortsæt om at sige mere fra, men at vi fortsætter med at sige ja og please andre, fordi vores følelser styre os.

Den indre kritikker

Vi mennesker har ofte en side af os, som taler til os med en dømmende stemme. Den side af os, har vi for at hjælpe os til at tilpasse os omverdenen, men den kan virkeligt tage overhånd og slå os så hårdt ned mentalt, at det føles meget svært at finde fodfæste i selvværd og selvtillid igen. Den indre stemme kaldes den indre kritikker. For mange er det en virkeligt dømmende stemme. Den dømmer dig virkeligt hårdt, på en måde som du aldrig ville dømme andre mennesker på. Og når du ikke lykkes med dit nytårsfortsæt, fodrer du den stemme. Det at opleve at fejle i sine forsøg på at nå de mål vi har sat os, ryger lige om i den indre kritikkers rygsæk med ord som “heller ikke det her kunne du finde ud af.” Det er ikke sunde tanker, og hjælper bestemt ikke på dit mentale velbefindende.

At bringe det gode videre

I stedet for at falde i fælden af kortsigtede mål og urealistiske forventninger med en gammel sang om nytårsfortsæt, bør vi overveje at bringe det gode videre ind i det nye år. Og faktisk ligger det allerede i ordet nytårsfortsæt. Hvad er det du gerne vil fortsætte med? Hvad er det du gerne vil have mere af?  At gentænke dit nytårsfortsæt på en bæredygtige måde, indebærer ikke kun at reflektere over vores triumfer og læringer fra det forgangne år, men også at identificere, hvad der har bragt os glæde og tilfredshed. Målet er at forankre disse positive elementer og lade dem fungere som byggesten for det kommende år. Kig tilbage på det sidste år, og tænk på hvad der har været godt for dig, og lad derefter dit nytårsfortsæt være dit ønske og mål for det nye ved blot at være at ønske og have fokus på mere af det gode.

Skab bæredygtige forandringer

I stedet for at lave en liste over urealistiske nytårsfortsæt, bør du fokusere på bæredygtige forandringer. Dette indebærer at du nu tager små, håndterbare skridt i stedet for store spring. For eksempel, i stedet for at sige “jeg vil tabe 10 kg”, kan du beslutte at fokusere på mere af det sunde i dine kostvaner og mere regelmæssig motion i din daglige rutine. Bæredygtige mål kan være at begynde til yoga en gang om ugen, cykle mere på arbejde, tage et kursus i det du gerne vil blive bedre til, eller at gå i terapi i et par uger og sparke forandringer igang. Dette skaber ikke kun en mere bæredygtig praksis, men øger også chancen for vedvarende succes. Rom blev ikke bygget på en dag, men hold nu fast en fantastisk by der kan stå smukt længere end meget andet. Sidste år lavede jeg et bæredygtigt nytårsfortsæt til mig selv, der handlede om at jeg kun måtte låne en bog når jeg var på biblioteket, og at jeg skulle låne en, hver gang jeg afleverede en. Dette gjorde at jeg fik tid til at læse det jeg lånte, at jeg fik en månedlig gåtur til biblioteket for mig selv, at jeg gik nysgerrigt på opdagelse i bibliotekets bøger, og derfor fik boostet min kreativitet, for jeg begyndte at låne bøger, jeg slet ikke vidste jeg gerne ville læse. Alt i alt -mere af det gode!

Reflektion og intention -Nøglerne til succes

At bringe det gode videre ind i det nye år kræver reflektion og intention. Tag dig tid til at reflektere over dine personlige og professionelle erfaringer i det forgangne år. Identificer de øjeblikke af glæde, succes og tilfredshed du har oplevet. Se, om du kan mærke fornemmelsen af hvad det giver dig når du tænker på det. Måske kan du mærke ro i maven, varme i skuldrene eller at din hage løfter sig lidt mere stolt op. Disse tanker og følelser skal danne grundlaget for dine intentioner for det kommende år.

Lav intentioner, der er konkrete, realistiske og tilpasset dine personlige værdier. Dette kunne inkludere at prioritere dit mentalt velvære, forbedre arbejdslivsbalancen eller styrke venskaber og relationelle bånd. Når intentionerne er sat, kan du som nytårsfortsæt fokusere mere på det, og tage små skridt og handlinger for at skabe mere af det over det næste år.

Fællesskab og støtte

At bringe det gode videre bliver også lettere med støtte fra andre. Del dine tanker med dem du holder nytår med hen over middagen, spørg ind til hvad de selv vil have mere af, og skab et fællesskab, der kan inspirere og motivere hinanden. Sammen kan I skabe en stærkere følelse af fællesskab og støtte hinanden gennem udfordringerne.

Jeg ønsker jer alle et godt og lykkebringende nytår.

Jeg hedder Anja de Thurah og er psykoterapeut samt parterapeut. Jeg har praksis i Nyborg på Fyn samt praksis i Kastrup på Amager i København. Ønsker du at bestille en tid, kan du finde mine kontaktoplysninger her, du kan læse min profil her, og du kan booke en tid online, direkte i min kalender her. Ønsker du at læse mere, er her nogle links:

Psykoterapi

Parterapi

Artikler

Del gerne på  sociale medier