Psykisk støtte i en Coronatid

Har du tænkt over, hvordan du bedst kan give dine nærmeste psykisk støtte i coronatiden? Hvordan du kan støtte dem i at håndtere de svære situationer, de står med i denne tid? Du får her tre måder hvorpå, du kan støtte andre psykisk lige nu.

I denne tid med epidemi og lockdown oplever jeg i stigende grad mennesker, der ringer for at få psykisk støtte. Det er en periode, der kan være rigtigt svær at overskue følelsesmæssigt. Jeg tænker, at det er helt naturligt, at mange rækker ud til landets psykologer og psykoterapeuter lige nu. Alle dem, der ringer til mig, har noget til fælles: De oplever en indre konstant uro, der viser sig som anspændthed i kroppen. De oplever bekymringer. Bange anelser. Tusinde tanker. Magtesløshed og frustration. Det er en stressoplevelse at have det sådan. Alle er ramt af situationen på den ene eller den anden måde, men vi kan alle tage hånd om hinanden, hvis vi vil.

Vi kan tage hånd om hinanden i samtalen

Alle har det svært i denne tid, og alle oplever det forskelligt, hvad der fylder indeni afhængigt af, hvilket liv vi lever. Men ligesom vi alle bliver ramt på vores stressniveau med utryghed, magtesløshed og frustration, er vi fælles i vores indre følelsesmæssige behov i at kunne være med alt det, der er svært, til at kunne skabe noget tryghed i hvert enkelt liv, og til at kunne holde følelser som magtesløshed nogenlunde for døren.

En samtale går som oftest begge veje. Vi har det derfor med at putte vores egne følelser om situationen over i den anden. Ofte tilpasser vi os den anden i samtalen. F.eks. hvis den ene person er bange for Corona, og den anden ikke er, vil den der er bange være tilbøjelig til at skrue ned for fortællingen om sine egne indre oplevelser.

Ligeledes har vi mennesker den indre mekanisme, at vi gerne vil fikse problematikker. Vi kan derfor være hurtige til at fortælle den anden, hvad han eller hun bør gøre og føle. Men det hjælper overhovedet ikke. I virkeligheden kan vi hurtigt komme til at gøre den anden forkert i situationen, selvom vores hensigter er gode.

Tre måder du kan støtte dine nærmeste psykisk i coronatiden

Vi kan med få opmærksomhedspunkter være med til at give andre en bedre indre oplevelse her i coronatiden. Uanset om samtalen er ansigt-til-ansigt, over telefonen, på video eller beskeder.

Lyt og læg dig selv lidt væk

Vi har alle brug for at opleve os set, hørt og forstået i, at vi har det, som vi har det. Så når du taler med en anden, så hav fokus på, hvordan du kan give personen dette. Læg dine egne problemer lidt væk i samtalen. I stedet for at svare; “Jamen, hjemme hos os er det også svært fordi..”, kan du anerkende dem med; “Så det er virkeligt ikke rart for dig lige nu..” eller ” Øv, det lyder hårdt for dig ikke at høre fra dine børn i denne tid.” eller ” Det lyder ikke godt, at du ikke får sovet, du må være træt.” Det handler egentlig bare om at lægge sig selv og dine egne problematikker lidt væk og i stedet holde fokus på den anden.

Det kan være en svær øvelse, fordi vi er så vandt til at inddrage vores egen oplevelse af situationen i samtaler. Men når det lykkes dig at sætte dig selv lidt på pause og virkelig tune dig selv empatisk ind på, hvordan den anden oplever situation, vil den anden bagefter sidde med en følelse af samhørighed, og at det er ok at have det præcis, som han eller hun har det. Vi har alle brug for at blive valideret på denne måde.

Magtesløshed og frustration – støt hinanden til konstruktive tanker

Vi er alle i samme båd. Vores liv, som vi hver især lever det, er markant ændret, uden vi selv har valgt det. Det er altså ikke mærkeligt, at vi bliver fyldt op af magtesløshed. For mange vælter verden lige nu. Sorgen og bekymringerne om f.eks. deres arbejde eller virksomhed er en realitet. Og det hjælper dem ikke, at vi andre har gode råd.

Det der til gengæld kan hjælpe, er din måde at spørge ind til, hvad de selv kan gøre i den situation, de står i lige nu. F.eks. “Når du nu ikke kan gøre, som du plejer, hvad ville så være rart for dig at gøre lige nu?” eller “Har du tænkt over hvilke måder du kunne komme videre herfra?” Eller “Ved du, hvem der kunne hjælpe dig videre, eller hvad der kan hjælpe dig videre, som situationen er lige nu?” Det kan være personen ikke kan svare. Men spørgsmålene hjælper til kreativitet i situationen. Det er vigtigt, at man selv finder sine egne veje, for det er dem, man går efter i livet. Dem. man selv kan se, kan skabe mening for en.

Anerkend utryghed for sygdom og død og hjælp til en smule tryghed

Mange er utrygge lige nu i forhold til Coronavirussen og gør sig tanker som: “Bliver jeg syg, og hvis jeg gør, dør jeg så?” Disse indre svære spørgsmål er der ingen, der har svaret på. Vi kan ingen garantier give, for det er ikke i vores magt at være herre over. Vi kan kun trøste og tro på, at det ikke sker. Disse store eksistentielle spørgsmål om liv og død fylder i mange mennesker, og er en frygt man ikke helt kan tage væk. Men vi kan anerkende den.

Det er vigtigt at fortælle, at det er ok at være bange. Vise forståelse for, at det er sådan, det kan føles. Og når du har anerkendt den andens følelse af at være bange, så spørg:” Hvad gør du for at passe på dig?” eller ” Er der noget, jeg kan gøre for at hjælpe dig til at føle dig mere tryg?” Igen er vigtigheden at validere og anerkende den anden samt hjælpe personen til at være bevidst om, hvordan han eller hun finder en smule tryghed i situationen.

Husk på hinanden og søg støtte, hvis der er brug for det

Coronatiden er en tid, hvor vi alle må huske ekstra megetmpå hinanden. I indkøb og hjælp til hverdagen, i at vise nærhed på afstand og i at anerkende de mange forskellige følelser, situationen bærer med sig.

Jeg håber,at du har fundet mit opslag hjælpsomt, hvis du kender én, der har behov for psykisk støtte i coronatiden. Og du altid velkommen til at kontakte mig for flere råd og vejledning – i denne tid på afstand.

Du kan også finde en liste over de mange forskellige akuttilbud og hotlines, der findes til dig, der oplever en akut psykisk krise.

Del gerne på  sociale medier

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on pinterest
Share on skype
Share on pocket
Share on email
Share on print