42 21 62 22

Udbrændt -og hvad så videre?

Udbrændt

Udbrændthed er at navigere fra total udmattelse til rolig balance

I en verden præget af konstant forventning om præstation og produktivitet er udbrændthed ikke blot et buzzword, det er en virkelighed for mange. Det er en tilstand af fysisk, følelsesmæssig og mental udmattelse, der opstår, når kravene overstiger ens ressourcer over en længere periode. Udbrændthed er ikke bare en midlertidig følelse af træthed; det er en tilstand af total udmattelse, der kan have alvorlige konsekvenser for ens helbred og livskvalitet.

Man opdager det sjældent selv -før det er for sent.

Set i bakspejlet, kan man godt se at noget var rivende galt. Det samme kan ens nære relationer. Du selv, og de, vidste bare ikke hvad der skulle til, eller hvor slemt det egentlig var. Jeg selv oplevede det engang hvor jeg løb lidt for stærkt i livet, og havde gjort det længe. Der var bare så meget jeg ville og så meget jeg syntes jeg skulle nå. Og selvom meget af det der optog min tid altså var valgt fordi jeg ville det, sled det på mig. Dernæst havde jeg pludselig nære relationer der havde det rigtigt dårligt og som jeg skulle være der for, men uden at jeg havde rum i livet til at tage mig af dem. Det betød selvfølgeligt også at der heller ikke var rum til restitution, resiliens og det der med ikke at lave noget.

De der åndehuller hvor man bare er, har ro i krop og sind, og tanker sig selv op. Mit batteri gik i minus, min motor brændte sammen. Og det tog mig lang tid at finde op til overfladen igen. Tid med ro og restitution.

 

 

 

 

Hvordan sker udbrændthed?

Udbrændthed udvikler sig ofte gradvist over tid som en reaktion på kronisk stress og overarbejde. Det kan påvirke enhver, uanset deres job eller livsstil. Når man konstant står over for høje krav på arbejdet, i skolen, eller i ens personlige liv uden tilstrækkelig støtte eller mulighed for hvile og genopladning, kan det føre til udbrændthed.

At være pårørende kan også føre til udbrændthed. Det at være pårørende handler om at en der er dig nær, har særligt brug for dig. Det kan være din gamle forældre, der har en svær tid, og der er meget du skal hjælpe med. Det kan være en af dine nære der slås med sit mentale helbred, eller fysisk sygdom. Det kan også være en af dine nære der har et misbrug, eller andre problematikker, der fylder meget og sætter mange bekymringer i dig. Bekymringer der også kan betyde oplevelser af fastlåsthed, mangelfuldhed, magtesløshed, håbløshed, sorg eller andre svære og tunge følelser.

Symptomer på udbrændthed

Symptomerne på udbrændthed kan variere fra person til person, men typiske tegn inkluderer:

– Konstant træthed og mangel på energi, selv efter hvile.
– Følelsesmæssig udmattelse og afstandtagen fra opgaver eller relationer, der engang var meningsfulde.
– Nedsat koncentration og præstationsdygtighed.
– Irritabilitet, angst eller depression.
– Fysiske symptomer såsom hovedpine, fordøjelsesproblemer eller søvnforstyrrelser. Angsten kan også give hjertebanken, anspændte muskler eller smerter i brystmuskulaturen. Mange får også forhøjet blodtryk og forhøjet kolesteroltal. Dette er på grund af at stresshormonerne påvirker de andre hormoner i kroppen, og dermed også hele balancen i din sundhed. Få din læge til at give dig et eftersyn, hvis du er udbrændt.

Hvordan føles udbrændthed?

At være udbrændt kan føles som at befinde sig i en konstant tåge af udmattelse og håbløshed. Selv de mest enkle opgaver kan føles overvældende, og det kan være svært at finde glæde i ting, der engang var sjove eller meningsfulde. Mange føler sig fanget i en ond cirkel af stress og udmattelse, hvor de føler, at de ikke har kontrol over deres liv eller deres følelser. Det er noget med at klare sig fra dag til dag. Man begynder at sige til sig selv “jeg skal bare lige igennem det og det.”

Udbrændthed kan også påvirke ens selvværd og identitet. Når man ikke længere er i stand til at opfylde kravene, både fra sig selv og andre, kan det føre til følelser af utilstrækkelighed og fiasko. Dette kan igen forværre symptomerne og gøre det sværere at komme sig. Udbrændthed er en livskrise, som kan sætte andre kriser igang som midtvejskrise eller identitetskrise. For hvem er jeg hvis jeg ikke længere knokler? Hvem er jeg, hvis jeg er svag? Hvem er jeg, når jeg ikke syntes jeg kan genkende mig selv længere?

Udbrændthed sætter ofte også gang i angst, som igen sætter gang i tankerne som et stort kaos, i følelserne som overvælder en, og i handlingerne, som nu er blevet klodsede og glemsomme. Læs gerne også i lægehåndbogen om udbrændthed.

Hvordan kommer man sig ovenpå udbrændthed?

At komme sig efter udbrændthed kræver tid, tålmodighed og ofte professionel hjælp. Her er nogle skridt, der kan hjælpe med at lette helingsprocessen:

1. Anerkendelse og accept:

Det første skridt mod bedring er at anerkende, at man er udbrændt, og acceptere det som en legitim tilstand. Det er vigtigt at huske, at udbrændthed ikke er en svaghed, men snarere et tegn på, at man har overskredet ens egne grænser, og bare har været stærk for længe.

2. Prioritering af selvomsorg:

Det er vigtigt at prioritere ens fysiske og følelsesmæssige velvære ekstra meget efter udbrændthed. Der er ingen vej uden om hvis du skal have det godt igen. Dette kan omfatte regelmæssig motion, sund kost, tilstrækkelig søvn og praksis af afslapningsteknikker som meditation eller yoga. Og du ved, de der gåture hvor man bare kigger ud i træerne og tænker på ingenting.

3. Sæt grænser:

Lær at sige nej til ting, der ikke tjener dit velbefindende, og sæt sunde grænser for arbejde og personlige forpligtelser. Det er okay at bede om hjælp og delegere opgaver, hvis det er nødvendigt. Dette er faktisk en rigtigt svær opgave, og det som jeg arbejder allermest med mine klienter om at mestre. For hvordan siger man for eksempel nej til de mennesker der betyder mest og som har brug for dig?

4. Søg støtte:

Tal med venner, familie eller en professionel terapeut som mig om dine følelser og oplevelser. Du er ikke alene, og der er mennesker, der ønsker at støtte dig på din vej mod bedring. Selv havde jeg den største støtte i min mand. Jeg kunne ofte låne hans nervesystem, og han er god til bare at være, gå ture og ikke kræve noget af mig. Andre har måske brug for at fortælle deres nære hvordan de kan støtte, for det falder ikke alle lige til højrebenet, at forstå hvad du har brug for. Bare sig det -dem der elsker dig vil altid gøre det bedste de kan for at give dig netop det du har brug for. Bare de ved hvad de skal.

5. Genopdag glæde:

Tag dig tid til at genopdage de ting, der bringer glæde og mening til dit liv. Dette kan være hobbyer, tid med kære eller blot at tilbringe tid i naturen. Det kan være en svær proces, og ofte ved du først hvad jeg mener, når du en dag begynder at mærke det igen. Det er en let følelse, der bare breder sig af sig selv inden i dig. En nem følelse. Og den kommer oftest et sted hvor du ikke skal præstere, men bare være dig, som du er, lige her og nu. Du kan også træne ved at skrive taknemmelighedslister eller anden skriveterapeutisk listepraksis. Spørg mig gerne til råds.

6. Gradvis tilbagevenden til arbejde:

Når du føler dig klar, kan du gradvist begynde at vende tilbage til arbejde eller andre forpligtelser. Start langsomt og vær opmærksom på dine grænser for at undgå tilbagefald. Du vil altid mærke udsving, det kan være svært at kende sin nye balance, men bare tag det roligt, du skal nok finde den igen. Et skridt af gangen. Tag mig gerne med på råd på vejen.

Udbrændthed er en alvorlig tilstand, der kræver alvor, opmærksomhed og omsorg. Ved at anerkende dine følelser og tage skridt til at pleje dig selv, kan du komme videre og genoprette balancen i dit liv. Husk, at det er okay at bede om hjælp, og at du fortjener at leve et liv fyldt med glæde og velvære.

Book endeligt en tid hos mig, hvis du er udbrændt og ønsker psykoterapeutisk hjælp videre.

Mød forfatteren Anja de Thurah

Anja de Thurah er en psykoterapeut og parterapeut, der tilbyder individuel terapi, parterapi og specialiserer sig i en række følelsesmæssige og relationelle problemer. Hun byder klienter fra alle baggrunde velkommen, inklusiv LGBTQIA+ personer, og sigter mod at hjælpe mennesker med at føre et bevidst, autentisk og nærværende liv.

psykoterapeut anja de thurah